Ads 468x60px

Saturday 16 August 2014

Kisah Ayah dan Tonik Ajaib




 



Ahamdulillah saya masih dipanjangkan umur dan masih sihat. Semoga anda juga sentiasa diberikan kesihatan dan berada di dalam rahmat Allah.

Kisah kami dan Ayah

Saya bersyukur sebab dikurniakan seorang ayah seperti ayah. Macam pelik bunyi dia erk tapi tu lah tak ada kata-kata yang boleh di gambarkan.


Entry kali ni, saya nak berkongsi tentang kisah kami dan ayah. Mungkin ia akan sentiasa mengingatkan kami adik-beradik pada pengorbanan ayah.


`Masa kami kecik dulu, macam-macam pekerjaan yang ayah lakukan demi mencari sesuap nasi untuk kami sekeluarga. 

Kalau tengok surat beranak kami, mesti pekerjaan ayah yang tertera kat situ berbeza-beza i.e tukang rumah, cuci tembaga dan sebagainya.

Teringat masa kecik dulu, kami akan tunggu ayah balik dari kerja sebab ayah mesti bawak balik roti inti kaya untuk kami  dan ayah juga akan belikan baju sejuk untuk anak-anak dia sebagai persediaan menghadapi musim tengkujuh. Tapi ikut giliran la. By the time nak sampai turn kita, kadang-kadang baju tu dah koyak...hihi. 

Maklumlah, adik-beradik kami ada 7 orang.    



Gambar kami sekeluarga ketika hari raya tahun 2014



Demi memastikan kami dapat makan secukupnya, ayah tanam padi sendiri. Masa tu diorang guna kaedah pajak kot. Bila dapat hasil, 2 bahagian utk ayah dan satu bahagian untuk tuan tanah. 

Alhamdulillah, hasil tu cukup untuk kami sekeluarga sepanjang satu tahun.


Gambar hiasan
Masa tu orang kampung masih menggunakan kaedah tradisional untuk menanam padi. Dari proses menyemai hinggalah membanting padi. 

Dan pada masa tu ayah hanya ada basikal. Basikal tu lah ayah gunakan untuk mengangkut  hasil padi yang dituai. 

Ermm jarak perjalanan dari rumah ke sawah dalam lebih kurang 5km. 

Tak dapat bayangkan ayah terpaksa kayuh basikal sejauh tu dengan beban padi dibelakang. 

Dalam sehari mungkin ayah akàn berulang-alik mungkin 3 kali untuk mengangkut hasil tuaian tu.

Gambar hiasan
Bila tiba musim tengkujuh, ayah akan pergi menjala. Time tu memang banyak ikan yang dapat. 

Hari-hari la kami berlaukkan ikan darat. Kami tak kisah. Sampai sekarang ikan 'darat' akan jadi lauk favorite kami sekeluarga. 

Waktu yang paling best masa siang ikan bila jumpa ikan yang ada telor. Best...bungkus dalam daun pisang, then panggang. Berebut-rebut kami adik-beradik...hihi.


Kalau nak tahu ayah ada bakat memasak jugak. Biasanya kalau bulan ramdhan, kami akan sama2 buat mee goreng basah. Perghh....sedap. 

Dan bila dekat nak raya, ayah akan jadi ketua chef untuk buat biskut raya. Kenangan yang tak boleh lupa masa mak melahirkan adik bongsu kot kat hospital. 

Waktu tu ayah sempat masakkan ikan singgang tapi tak ada rezeki kami, ayah lupa tutup gas. Sedar-sedar dah hangus...ermmm.


Ayah di masukkan ke ICU


Dari muda lagi, ayah memang selalu sakit belakang. Mungkin sebab ayah selalu kerja berat. Tapi ayah ni 'degil' sikit. 

Dia selalu mengelak kalau di suruh ke klinik atau hospital. Katanya lebih baik tak tahu daripada tahu kita ada peyakit. 

Ermm macam tu lah ayah.
Sejak 4 tahun yang lepas, ayah mula di serang penyakit lelah. Katanya, ni mungkin penyakit keturunan sebab arwah to'ki dulu pun mengidap penyakit ni. 

Sehinggalah Syawal 3 tahun lepas, ayah tiba-tiba sakit teruk. Masa tu kami sepakat untuk bawak ayah ke hospital. Mujur salah seorang dari kami bekerja sebagai nurse di hospital tersebut. 

Ayah terus dimasukkan ke wad emergency. Waktu tu kami hanya mampu berdoa yang terbaikk untuk ayah. 

Semua saudara-mara menunggu dengan penuh sabar di luar wad. Hanya Tuhan saja yang tahu perasaan kami ketika tu.

Ayah di diagnos mempunyai penyakit "COPD with cor pulmonale". Ayah berada di ICU selama lebih kurang seminggu sebelum di pindahkan ke wad biasa. 

Waktu tu jugak, Aiman terpaksa di masukkan ke hospital jugak (hospital lain) sebab dijangkiti kuman iaitu "Loba Pnemonia". Besarnya rasa dugaan Allah waktu tu.

Explaination oleh seorang rakan yang juga merupakan doktor perubatan tentang penyakit ayah



Mungkin anda boleh ke wikipedia untuk tahu lebih lanjut tentang penyakit COPD ni.

Menurut doktor, penyakit ni adalah berpunca akibat daripada kesan merokok!

Sejak dari tu, ayah dinasihatkan untuk mengambil oksigen selama sekurang-kurangnya 15 jam sehari. 

Ayah tak dapat tidur selesa macam orang lain. Dia lebih selesa jika tidur sambil duduk di atas kerusi. Kalau tak, lelah dia akan lebih teruk. 



























Untuk pengetahuan anda, ayah tak boleh ambil air berlebihan sebab kalau terlebih air kaki ayah akan sembab. 

Air tu termasuklah air dari buah yang ayah makan, dari kuah dan air kosong yang di minum. 

Hari-hari ayah terpaksa makan 'ubat kencing' (maaf saya tak pasti nama saintific dia) untuk keluarkan air yang berlebihan dalam badan.





Tonik Ajaib - Vivix


Menurut doktor, sakit ayah ni tak akan baik sampai bila-bila. Tapi tu semua hanyalah berdasarkan kajian manusia,

Kami sentiasa berusaha untuk mencari penawar kepada penyakit ayah. Walaupun tak boleh sihat sepenuhnya, mungkin sakit ayah boleh berkurang, kami dah bersyukur. 

Kami tak sanggup tengok ayah tercungap-cungap lelah ditengah malam. Ketika itu, orang lain mungkin sedang enak diulit mimpi.

Alhamdulillah, bulan lepas Allah telah berikan rezeki yang lebih kepada saya dan waktu tu jugak Shaklee sedang membuat promosi Vivix. Saya membuat keputusan untuk membelikan vivix untuk ayah cuba. 

Kaki Ayah Dah Tak Sembap Lagi

Subhanallah, dengan izin Allah, selepas dua minggu ayah minum vivix, kaki ayah dah tak sembab seperti biasa. Kalau dulu terlebih air dalam badan jer mesti kaki sembap. Mesti ayah tak selesa untuk bergerak.

Kata ayah, semenjak minum vivix dia dah tak perlu makan 'ubat kencing' lagi. Maafkan saya sebab tak tahu istilah nama saintific ubat ni.

Ayah cakap badan dah rasa semakin bertenaga. Boleh la dia ke sana ke mari. Kalau dulu ayah 'setia' dengan kerusi malas dia.

Syukur bila dengar perubahan yang baik ni. Ya lah saya tak mampu untuk tengok ayah setiap hari memandangkan ayah berada di Terengganu dan saya pula mencari rezeki di   Lembah Klang.

Duit boleh di cari tapi ayah tiada galang gantinya.

Khasiat Vivix





Testimonial pengguna lain setelah mengamalkan Vivix.


Saya pernah bertemu dengan Master Law ni ketika menghadiri new distributor training awal tahun ini di Berjaya Times Square. 

Beliau memang nampak ceria dan energetic sekarang. Dalam sesi itu beliau sempat berkongsi pengalam beliau sendiri menggunakan Vivix shaklee untuk 'melawan' kanser yang dihidapi oleh beliau.


Doa untuk ayah



Kepada anda semua , mohon doakan ayah saya semakin sihat dan gembira.

FREE CONSULTATION and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!


Facebook - Mia Aiman
No tel: 013-2801973 call/SMS/Telegram

Jika anda rasa entry ni best, sila 'like' untuk manfaat kawan-kawan lain.



blogger templatesblogger widgets

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates